Yin Yoga

Till skillnad från dynamiska yogaformer låter Yinyoga dina muskler slappna av så att en töjning av vår bindväv kan ske skonsamt.

Yinyoga är enkelt att utföra och kräver inga förkunskaper. Den utförs med avslappnade muskler och för de flesta är den största utmaningen att vara still i en position under så lång tid, men om man tillåter att det får ta lite tid, brukar det bli lättare att slappna av.

Yinyoga passar alla och positionerna anpassas efter varje individs förutsättningar.

Den är fin att utföra när du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

Vi är alla unika och det viktiga är inte hur positionen ser ut utan hur det känns. Du kommer mjukt och långsamt in i positionen, stannar vid första motståndet och låter sedan gravitationen göra sitt jobb. Du slappnar av, andas lugna och medvetna andetag och håller positionen mellan 3 och 5 minuter, beroende på hur det känns. Vi går sedan sakta och försiktigt ur positionen.

Vi använda bolsters, filtar och kuddar som hjälp för att lättare slappna av och få en skön, vilsam ställning. Ju mer stöd och support vi har, desto mer vågar vi släppa taget och desto djupare blir effekten.

Mina Yinyoga pass börjar alltid i yoga-fåtöljen. Jag vägleder dig genom meditation och andning så du lättare kan släppa taget om all stress, spänning och oro och landa här och nu.

Sedan avslutar jag med en skön savasana, djupvila.